De overgang van het oude naar het nieuwe jaar is voor Consortium Grensmaas traditioneel de tijd voor groot onderhoud aan het machinepark. En daar komt het nodige bij kijken, zo benadrukken Hans van der Meer en Evert Hof van het Consortium.
Van der Meer is verantwoordelijkheid voor het topfit houden van de grindverwerkingsinstallaties Merwede en Rotterdam. En dat betekent niet alleen intensieve controle op slijtage, reparatie en eventuele vervanging van onderdelen, maar soms ook aanpassingen om de installatie te verbeteren. Hans van der Meer: “Daarbij gaat het bijvoorbeeld om de transportbanden, de zeefinstallaties en de brekers, zodat de installatie weer zo probleemloos mogelijk kan functioneren tot aan de volgende onderhoudsperiode in de zomer.”
Kranen en vrachtauto’s zijn bij de uitvoering van het project Grensmaas dag in, dag uit urenlang in de weer.
Dat materieel krijgt het zwaar voor de kiezen, zo benadrukt Evert Hof, verantwoordelijk voor dat materieel. Met name de tanden van de bakken van de kranen slijten in een mum van de tijd en moeten soms na vier weken alweer vervangen worden. “De hardheid van het grind speelt daarbij de belangrijkste rol”, zo legt Evert Hof uit. Ook de bakken zelf vergen periodieke reparaties. De vrachtauto’s die 50 uur per week af- en aan rijden, krijgen niet alleen groot onderhoud, maar worden feitelijk structureel gecontroleerd. Hof: “Niet alleen om te waarborgen dat de transporten snel en efficiënt verlopen, maar vooral ook omdat veiligheid topprioriteit heeft.”