Na een kort kerstreces luidt het motto nu weer: volle vaart vooruit met het project Grensmaas. De grindveredeling in de nieuwe werkhaven in Trierveld komt steeds dichterbij. Op dit moment wordt het voordepot met de ondergrondse tunnels en de transportbanden opgebouwd. In dat depot kunnen maximaal 200.000 ton zand en grind worden opgeslagen. Zoals het er nu naar uitziet, is de verwerkingsinstallatie Rotterdam in de eerste week van maart operationeel in Trierveld. Dan kunnen ook de eerste schepen worden geladen met zand en grind voor de afnemers in het hele land.
Het werk in Itteren verkeert nu echt in de afrondende fase. Daar is het voordepot deels ontmanteld en worden voorbereidingen getroffen om de huidige werkhaven om te bouwen tot een van de twee passeervakken, voor een betere doorstroming van het scheepvaartverkeer in het Julianakanaal. Het tweede passeervak is voorzien in Geulle aan de Maas.
Ook op de locatie Bosscherveld is het weer volop bedrijvigheid. Baggermolen Friesland zorgt daar voor de grindproductie, maar ook het grondverzet is in volle gang.
Consortium Grensmaas is overigens opgelucht dat Rijkswaterstaat op korte termijn een oplossing in petto heeft die een einde maakt aan de stremming van de scheepvaart op de Maas door de schade aan de stuw in Grave. Een langdurige stremming had voor stagnatie van de grindproductie en vertraging van de planning gezorgd.