Extra Nieuwsbrief: mei 2016 |
|
Van kraanmachinist naar balletdanser (I)
In eerste instantie hadden ze zoiets van: dit is een grap. Nu zijn ze razend enthousiast en hebben ze uren repetities achter de rug. Morgen wacht nog één oefenronde. De generale repetitie.
De broers Nordin en Faryd Arrammach zijn de komende twee weekenden hoofdrolspelers in de landschapsopera De Grensmaas vertelt. Een fascinerend spektakel dat uitgevoerd wordt op de werklocatie van Consortium Grensmaas in Itteren.
Van kraanmachinist naar kunstenaar. Dat is het verhaal van Nordin en Faryd. Ze zijn geselecteerd om tijdens de opera een kranenballet uit te voeren op muziek van Puccini. Muziek die ontroert en overweldigt. Faryd: ,,Zeker in combinatie met onze machines en de ondergaande zon. Dat levert geweldige beelden en veel sfeer op." Nu de première nadert, beginnen ook de kriebels te komen. De twee broers: ,,De plankenkoorts steekt de kop op. Je bent dadelijk toch het middelpunt. Tweeduizend mensen die naar je komen kijken. Je wilt alles op alles zetten, dat het goed gaat. En vooral dat de mensen het ook leuk vinden."
Regisseur Sybrand van der Werf heeft de choreografie voor het kranenballet gemaakt. Twee megakranen die langzaam naar elkaar toerijden, elkaar omstrengelen, pirouettes maken en op één rupsband gaan staan. Gracieuze bewegingen van twee kolossen omlijst door een lichtspel.

|
Kussende kranen bij het ballet. Inzet: regisseur Sybrand van der Werf |
|
|
Van kraanmachinist naar balletdanser (II)
,,Ondanks je ervaring is het best wel moeilijk om het samen te doen. Voor eenheid en harmonie te zorgen. Daarom mag je mekaar in de cabine vooral niet uit het oog verliezen. Ook kleine schoonheidsfouten vallen meteen op", zeggen Nordin en Faryd. Behalve de twee broers zijn ook André Getz en Mario de Rade uitgekozen om een deel van de uitvoeringen te dansen met de kranen. De vier kraanmachinisten werken aan het project Grensmaas in dienst van Argro BV. Dat is een van de vele Limburgse bedrijven waarmee het Consortium werkt.
Nordon en Faryd hebben al veel reacties gekregen op hun aanstaande optreden. ,,Familie, vrienden en bekenden willen allemaal komen kijken. Heel chique hoor. Die belangstelling zorgt ook voor een gezonde portie stress. Het moet goed gaan." Omdat ze er een echte show van willen maken, voeren de machinisten het ballet ook op in identieke kleding en helmen.
Wat is trouwens het mooie van het vak kraanmachinist? De twee broers Arrammach: ,,De souplesse waarmee je zo'n machine het werk kunt laten doen. En het besef dat je eerst de omgeving danig omwoelt, om er vervolgens iets veel mooiers van te maken dan het was. Het project Grensmaas is daar een toonbeeld van." |
|
Kaartverkoop loopt goed
De kaartverkoop voor de landschapsopera loopt goed. Vier van de zes voorstellingen zijn volgeboekt. Mensen die nog twijfelen, moeten niet meer te lang wachten. Het maximale aantal toeschouwers per voorstelling bedraagt 350. Dat heeft te maken met veiligheidsaspecten en de capaciteit van de boot die toeschouwers van de Maaspromenade in Maastricht naar de locatie van Consortium Grensmaas in Itteren brengt. Kaartjes zijn nog te bestellen via www.ragen.nl en de VVV in Zuid-Limburg.

|
Met deze boot worden de toeschouwers naar de werklocatie van Consortium Grensmaas in Itteren gebracht |
|
|
De bedenker
Paul Coenjaarts uit Eijsden is de bedenker en artistiek leider van de uitvoering van de opera op de werklocatie van Consortium Grensmaas. Maandenlang was hij op zoek naar een locatie waar het landschap echt iets te vertellen heeft. Want dat is wat hij wil: mensen confronteren met het geluid van het landschap dat overal weer anders is.
,,Toen ik in Itteren het terrein van Consortium Grensmaas zag, was ik meteen verkocht. Een juweel. Een locatie waar heden en verleden samenvloeien. Waar het Consortium met imposante installaties en graafmachines nu als een schilder werkt aan een nieuw doek. Een veiliger Maas en nieuwe natuur," aldus Coenjaarts. Paul is vol bewondering over de medewerking van Consortium Grensmaas. ,,Een organisatie waar je van op aan kunt."

|
Paul Coenjaarts |
|
|
Media
De landschapsopera in Itteren heeft tot veel belangstelling geleid van landelijke, regionale en lokale media. Tot aan de Binnenvaartkrant en het glossy magazine Chapeau toe. In dagblad De Limburger verscheen deze week een volledige pagina met de tekst pas de deux voor graafmachines. Ook de Nederlandse Publieke Omroep bracht een reportage over de opera in het tv-programma Landinwaarts. De Limburgse omroep L1 besteedde zowel op radio als tv aandacht aan het spektakel, net als diverse regionale en lokale nieuwssites. En in het meinummer van Chapeau wordt uitgebreid stilgestaan bij de opera en het werk van Consortium Grensmaas.
Al die aandacht leverde weer reacties op via publieke fora als Facebook. Ook Consortium Grensmaas kreeg mails over de publicitaire aandacht. Soms heel bijzonder. ,,Nooit gedacht dat ik nog eens ontroerd zou raken door bewegende kranen van aannemers Boskalis en Van Oord. Wat mooi," zo luidde de ontboezeming in een van de mails over de tv-uitzendingen.
 |
Weer snorrende camera's |
|
|
De voorstelling
Wat kunnen bezoekers van de landschapsopera eigenlijk verwachten? Kort samengevat: spektakel en verrassingen.
Wat te denken van de oergeluiden van de Maas, voortgebracht door klankkunstenaar Tony di Napoli. Of een eenzame trompetsolo op duizelingwekkende hoogte in een van de zwenkbanden van een grinddepot. En een requiem voor het Vlaamse dorp Herbricht tegenover Itteren, uitgevoerd door fanfare Sint Cornelius uit Borgharen. Ook staan een muziekstuk met het geluid van de grindinstallatie, optredens van blazers, violisten en sopranen op het programma. Een programma dat dan overigens nog lang niet compleet is. Maar sommige verrassingen moeten natuurlijk een verrassing blijven.
 |
Repetitie op eenzame hoogte... |
|
|
Opnamen
De uitvoering van de Grensmaasopera zorgt voor veel enthousiasme. Ook bij Flying Eye, het bedrijf dat gespecialiseerd is in de productie van luchtopnamen met de inzet van drones. Directeur Leon Mertens heeft aangekondigd de première van de opera, vrijdag 13 mei, via een drone op film vast te leggen. ,,Heel bijzonder die combinatie van cultuur en bedrijvigheid. Dat is zo bijzonder, dat we daarvoor graag in actie komen."
De première wordt onder meer bijgewoond door cultuurgedeputeerde Ger Koopmans en burgemeester Annemarie Penn-te Strake van Maastricht. |
|
|